Kitaran Pemprosesan Maklumat
Definisi Sistem Komputer
Sistem komputer merupakan peranti elektronik yang berupaya menerima data ( input ) menerusi peranti-peranti tertentu seperti papan kekunci oleh pengguna. Data-data tersebut akan diproses ( proses ) menjadi maklumat yang berguna oleh CPU menerusi perisian tertentu. Maklumat tersebut akan dipaparkan ( output ) menerusi peranti seperti monitor ataupun pada mesin pencetak.
Maklumat tersebut juga boleh disimpan ( storan ) untuk kegunaan pada masa-masa akan datang.
Sistem komputer merupakan peranti elektronik yang berupaya menerima data ( input ) menerusi peranti-peranti tertentu seperti papan kekunci oleh pengguna. Data-data tersebut akan diproses ( proses ) menjadi maklumat yang berguna oleh CPU menerusi perisian tertentu. Maklumat tersebut akan dipaparkan ( output ) menerusi peranti seperti monitor ataupun pada mesin pencetak.
Maklumat tersebut juga boleh disimpan ( storan ) untuk kegunaan pada masa-masa akan datang.
Kitaran Pemprosesan Maklumat Melibatkan Input, Proses, Output dan Storan
Komputer melaksanakan satu arahan dalam satu masa. Sebelum sesuatu arahan dilaksanakan, arahan dan data dari peranti input atau stroran kedua akan dipindahkan ke dalam ingatan utama ( RAM ).
Arahan dan data di masukkan ( input ) ke dalam komputer menerusi peranti input tertentu seperti papan kekunci, tetikus dan sebagainya.
Kemudian arahan dan data tersebut dipindahkan ke dalam Unit Pemprosesan Pusat ( CPU ) untuk diproses. CPU berfungsi untuk mengawal semua aktiviti di dalam sistem komputer menerusi arahan-arahannya.
CPU terdiri daripada aritmetik logik ( ALU ) yang melaksanakan pengiraan Matematik dan unit kawalan yang mencapai arahan dari ingatan utama, menerima pengiraan dari ALU dan melaksanakan arahan.
Untuk setiap arahan yang diberikan , Unit Kawalan dalam CPU akan melakukan EMPAT operasi asas yang dipanggil kitaran mesin ( machine-cycle ). Empat kitaran mesin tersebut ialah
Angkut ( Fetching ), Terjemah ( Decode ), Laksana ( Execute ) dan Simpan ( Store ).
Komputer melaksanakan satu arahan dalam satu masa. Sebelum sesuatu arahan dilaksanakan, arahan dan data dari peranti input atau stroran kedua akan dipindahkan ke dalam ingatan utama ( RAM ).
Arahan dan data di masukkan ( input ) ke dalam komputer menerusi peranti input tertentu seperti papan kekunci, tetikus dan sebagainya.
Kemudian arahan dan data tersebut dipindahkan ke dalam Unit Pemprosesan Pusat ( CPU ) untuk diproses. CPU berfungsi untuk mengawal semua aktiviti di dalam sistem komputer menerusi arahan-arahannya.
CPU terdiri daripada aritmetik logik ( ALU ) yang melaksanakan pengiraan Matematik dan unit kawalan yang mencapai arahan dari ingatan utama, menerima pengiraan dari ALU dan melaksanakan arahan.
Untuk setiap arahan yang diberikan , Unit Kawalan dalam CPU akan melakukan EMPAT operasi asas yang dipanggil kitaran mesin ( machine-cycle ). Empat kitaran mesin tersebut ialah
Angkut ( Fetching ), Terjemah ( Decode ), Laksana ( Execute ) dan Simpan ( Store ).
No comments:
Post a Comment